Istanbul

Aceasta iesire a fost ultima dintr-o serie inceputa cu ocazia BiPiloniadei si incheiata cu acest weekend prelungit (joi-duminica) in Istanbul.

Totul a inceput foarte frumos cu un zbor placut oferit de compania Turkish Airlines.

Dupa ce am schimbat ceva lire in aeroport (bineinteles la un Exchange House) am plecat cu taxi-ul spre hotel, experienta care s-a dovedit a fi una foarte interesanta avand in vedere viteza cu care circula turcii si ce stil de sofat au.

Ne-am cazat la Turvan, un hotel decent as putea spune, dar nu exceptional. Avantajul a fost ca se afla foarte aproape de obiectivele pe care ni le propusesem sa le vizitam in zilele ce au urmat.

Primul contact cu “viata de turist” l-am avut in aceeasi seara, cand, dupa ce am terminat cu cazarea  am iesit in oras sa mancam. Pentru ca era foarte tarziu si nu consultasem inca harta si ghidul orasului, am ales sa cinam mai mult trasi de maneca (in Turcia se poarta faza cu agatatul clientilor pe strada… sunt chelneri care stau in fata restaurantului si te invita sa intri) la o terasa din apropierea Hagiei Sophia.

Mancarea buna nu am ce zice, insa  pretul a fost unul exagerat – am realizat eu a doua zi cand am inceput sa ne “extindem” teritoriul.

A doua zi a inceput dimineata devreme cu micul dejun servit la hotel si orele s-au scurs pana seara (bineinteles cu pauza pentru masa de pranz) cu vizitarea obiectivelor importante din Istanbul.

Primul pe lista si cel care m-a impresionat pe mine cel mai mult a fost Hagia Sophia, o constructie ce dateaza din secolul V si care acum serveste doar ca muzeu… ea a fost pe rand biserica si apoi moschee.

Tinand cont de data la care a fost construita, Hagia Sophia si-a pastrat multe din elementele de decor initiale, cele mai frumoase fiind icoanele relizate din mosaic (aur) si frescele.

Pentru mine a fost ceva extraordinar, totul era asa de mare si cand ma gandesc la vechime ma trec fiori. Pana sa vad Hagia Sophia, Sagrada Familia din Barcelona mi se parea cea mai “tare” constructie pe care am vazut-o vreodata, insa acum mi-am schimbat parerea.

Al doilea obiectiv vizitat a fost Moscheea Albastra aflata in imediata apropiere a Hagiei Sophia. Bineinteles ca si aici, ca in orice alta moschee, ca sa intri trebuie sa te descalti, dar nu mi-a parut rau: covorul care servea drept podea in interior era de-a dreptul magnific. Altfel nu m-a impresionat prea tare, poate doar prin marimea ei.

Dupa o portie de castane am plecat catre urmatorul obiectiv si anume palatul Dolmabahçe.

Pentru a ajunge la palat a trebuit sa trecem golful Cornul de Aur pe podul Galata, pod care era plin de pescari.

Palatul Dolmabahçe a fost un fel de palat prezidential, folosit in trecut de sultanii care erau in fruntea tarii si mai apoi de Attaturk, el fiind si ultimul care a locuit in el.

Acum palatul serveste doar ca muzeu si ca locatie pentru intruniri importante (vezi intalnirea NATO).

Mare, foarte mare si obositor de parcurs, dar la final privelistea oferita de gradina palatului spre Bosfor a fost fantastica, pacat ca a trebuit sa plecam pentru se terminase programul.

Foarte aproape de palat era stadionul celor de la Besiktas, insa din pacate nu putea fi vizitat, asa ca m-am multumit cu cateva poze si cu o ocheada trasa dupa un deal din apropiere.

Seara ne-am retras la o cafenea foarte aproape de hotel, unde am servit Raki cu bere si bineinteles o narghilea.

Sambata dimineata dupa micul dejun am mers la palatul Topkapî, unde mi-a placut mai mult decat la Dolombache pentru ca am putut vedea si expozitii de arme, vestigii si bijuterii. Fiind sambata palatul era plin de turisti si grupuri de copii veniti in excursie cu scoala, astfel ca deplasarea prin palat a fost mai lenta, dar placuta.

Urmatoarea tinta propusa a fost marele bazar, bineinteles pentru cumparaturi.

Faza tare e ca, desi toata lumea probabil se gandeste ca poti cumpara lucruri mai ieftine din bazar decat din alta parte, lucrurile nu stau chiar asa. Se intampla ca multe din produse sa fie mai ieftine in oras; eu am patit asta cu un set de ceai… in bazar dupa negociere l-am cumparat cu 10 lire si apoi in oras l-am gasit cu 6.5 lire.

Ne-a luat cam 2 ore sa-l strabatem asa in mare, dar sincer mie mi-a fost suficient pentru ca oricum toti aveau aceeasi marfa.

Dupa pranz am ales sa trecem cu vaporul Bosforul (autobuz marin) in partea asiatica, astfel ca acum pot sa ma laud si eu ca am ajuns si in Asia J.

Partea asiatica mi s-a parut mai linistita, mai relaxati oamenii si nu asa multa galagie ca in partea europeana (asta si pentru ca foarte multi turisti se limiteaza doar la partea europeana pentru ca acolo sunt cele mai importante obiective turistice).

Aici am mancat foarte bine la o “crasma” aproape de Bosfor unde, desi nu am reusit sa comunicam verbal cu chelnerii, ceea ce a rezultat din gesturi si cateva cuvinte intelese a fost o masa pe cinste si mult mai ieftina.

Seara s-a incheiat bineinteles cu o noua sesiune de Raki, bere, ceai si narghilea la cafeneaua din apropierea hotelului.

Duminica dimineata am facut o vizita scurta la Patriarhia Greceasca unde ne-am intalnit cu mai multi romani si apoi am plecat catre Cora, o alta fosta biserica actualmente muzeu.

Pe drumul spre hotel am trecut si printr-un cartier de “traditionalisti”, adica acei musulmani care respecta inca cu sfintenie legea islamica. Femeile in general umblau in grup, toate imbracate in negru, avand doar ochii la vedere, iar barbatii in salvari, cu barba lunga si chipiu pe cap. Am vazut si cateva exemple de familie tipic musulmana in care primul mergea copilul (baietelul), apoi tatal, dupa care la ceva distanta in spate mama si apoi fetita.

Dupa masa de pranz servita intr-un local din cartier am plecat spre aeroport cu renumitele taxi-uri turcesti, adica cu peste 100 Km la ora.

Chek In, Duty Free… ne-am imbarcat, am mancat si am aterizat.

La turci pe strada poti manaca mult mai bine decat intr-un restaurant, eu am incercat asta in partea asiatica unde am mancat un kebab bestial dar si ieftin.

Castanele coapte si vanzatorii de simit sunt pe toate drumurile, iar produsele sunt intotdeauna proaspete si accesibile oricui, am incercat si asta, plus vanzatori de fructe care te ademeneau cu corcoduse verzi si mari dar si cu caise, cirese si smochine.

Am prins chiar si finalul de campionat in Turcia unde Galatasaray a iesit campiona pentru a nu stiu cata oara, ocazie cu care am asistat si la o demonstratie de “bucurie” a suporterilor care au umblat toata noaptea prin oras in masini sau pe jos claxonand si fluturand steaguri (championi, championi …).

Ce nu mi-a placut in Istanbul a fost mizeria si galagia, galagie facuta in special de chelneri cand intri intr-un local (in restaurante mai sic nu am fost); nici sa nu te gandesti ca poti manca ceva linistit… totul este o zarva continua.

La fel ca in Bulgaria si aici in Turcia poti plati in mai multe monede straine (Dolari, Euro) dar nu si in lei, cel putin eu nu am intalnit sa poti plati in lei.

Una peste alta imi doresc foarte mult sa ma intorc in Istanbul pentru ca mai sunt foarte multe locuri de vizitat, dar si insulele din apropiere merita cunoscute.

 

                   01 02 03
                                                 04
                                  05 06 

                                  07 08
                                                  09
                     10 11 12
                                   13 14
                              15 16 17
                                                  18
                                            19 20
                         21 22 23
                         24 25 26
                                                   27

6 Răspunsuri to “Istanbul”

  1. Luciana Says:

    Buna ziua.Scuze de deranj dar as vrea sa intreb si eu cat ar insemna in leii romanesti unul din acele preturi,spre ex:6.00.Cum se face conversia in banii nostri? Multumesc.

  2. geoidul Says:

    Buna ziua,

    Nu este nici un deranj. In momemntul de fata 1 liră turcească nouă = 2,21377402 lei noi asta inseamna ca cele 6.5 lire de care vorbeam eu inseamna vreo 17 lei.
    Cu ajutorul acestui convertor http://convertor.money.ro/ va puteti descurca foarte usor.

    Numai bine!

  3. Luciana Says:

    Multumesc.

  4. 2010 in review « Says:

    […] Istanbul May 2008 3 comments and 1 Like on WordPress.com, […]

  5. costin Says:

    am fost la istanbul si o sa merg din nou in august. cum se ajunge din zona bisericii sfanta sofia la patriarhia grecească. multumesc

Lasă un răspuns

